„Bezzeg
a Beck Laci…”
Igencsak szokatlan vállalkozás népszerű együttesek
esetében éppen a dobost reflektorfénybe állítani, lévén, hogy a koncerteken
úgyis mindig ők vannak legjobban a háttérben. Ám tévedés azt hinni, hogy csak
frontembert vagy éppenséggel szólógitárost érdemes megkérdezni mind a zenekar,
mind a privát életéről. Szilárdan kimondható, hogy a fenti állításnak Beck Laci,
a 30Y dobosa is csak újabb érvényt szerzett.
A Pécsi Tudományegyetem ZEN –
Könnyűzenei Szaksajtó című kurzusának keretében nyílt lehetőségünk találkozni
Zazával – ahogy barátai becézik –, akit főként fiatalkorával, zenével való
megismerkedésével, és az újonnan alakult „Bezzeg a kurva Beckek” formációval
kapcsolatban kérdeztünk.
Ahogy a 30Y fanatikusabb rajongói körében
ismeretes, az zenekar magját alkotó Beck testvérek története egy szocreál
Nyugat-Magyarországi iparvárosban, Ajkán kezdődött. Az ajkai városélet
szürkesége és nihilje döntően meghatározta a kis Beck fiúk világlátását –
hangsúlyozta a beszélgetés előtt néhány kérdésre választ adó Beck Zoli, s ezt
később Zaza is megerősítette. Ám a kis Beck Lacika számára annak idején nem
volt egyértelmű, hogy a szülőváros mozdulatlanságból való kitörés milyen
úton-módon megy majd végbe.
Kevesen tudják, hogy Zaza, egészen
tizennégy éves koráig szentül hitte, hogy élvonalbeli labdarúgó lesz belőle –
ahogy elmondta: sokáig egyedüli példaképe Détári Lajos volt. A labdarúgó
karrier ábrándját aztán a gödöllői sportiskolába kerülése oszlatta szét, ahol Lacinak
kizárólag szertornát kellett gyakorolni, amit kimondottan nem szeretett. Az ott
töltött idő alatt meglehetősen rossz tanuló is lett – ez az időszak már némileg
egybeesett a zenével való érdemi megismerkedéssel is.
Laci csak hétvégenként járt haza Ajkára,
s egy ilyen alkalommal – nagy unszolásra – csatlakozott bátyjához és barátaihoz
a Halász kocsmába a szokásos pénteki ivászat erejéig. Itt ismerte meg az ajkai
„nagy öregeket”, akik megtanították az élet sok fontos dolgára. Többek között,
arra is, hogy a Halászban miért hívják a két nagyfröccs+egy hubi
italkombinációt köztudomásúlag „távcsőnek”. Zaza rövid időn belül törzsvendég
lett az ajkai Halászban, ahol péntekről péntekre összeült a környék zenekedvelőinek
krémje, és a kocsmaasztalnál kézről kézre jártak a másolt kazetták.
Ebben a forgatagos időszakban a
tizenhat-hét éves Beck Lacira egyszerre zúdult rá a 70’-es évek hard rockja
(Led Zeppelin és társaik), a 90’-es évek alternatív zenekarai, az Európa Kiadó
és a Kontroll Csoport, majd végezetül a Kispál és a Borz, amely talán igazán meghatározta
zenei ízlését. „Ekkor jön rá egy tizenéves fiú – Zaza saját szavaival –, hogy női
mellek is léteznek, és egyszer csak kinyílik a világ.” Ezzel egy időben kezdi
el felkelteni Laci érdeklődését, hogy bátyja, Zoli, hova megy időről időre a
gitárjával – s nem sokára egy vidéki próbateremben találta magát ő is. Lévén,
hogy Zoli és akkori zenekarának tagjai nemigen erőltették meg magukat a próbák
alatt, volt ideje kiélni magát próbatermi dobszerkón, mivel a dobolás akkoriban
kezdte érdekelni. Miután megtanulta a legfontosabb dobtémákat, már semmi sem
tarthatta vissza Lacit, hogy maga is zenekart alapítson, és ez hamarosan be is
következett.
Első zenekarának, amit néhány barátjával
alapított, kizárólag németnyelvű szövegei voltak, s ha ez nem lett volna elég,
a koncepció részét alkotta, hogy mindenki olyan hangszeren játszott, amin nem
tudott – így Zaza sem a doboknál foglalt helyet. A több okból is „zajos sikerű”
(hajnali háromkor léptek színpadra egy meglehetősen ittas közönség előtt,
mindegyszálig fürdőköpenyben, majd szétverték a berendezést) első és egyetlen
fellépésükről videofelvétel is készült, de az említett VHS kazetta anyagát,
Laci nagy megelégedésére, egyelőre jótékony homály fedi. Ezután nem sokkal jött
el az a szinte történelmi pillanat, amikor bátyja, Zoli, régi barátjukkal,
Sárközy Zoltánnal (Papával) felkérték Zazát, hogy legyen az éppen alakuló új
együttesük dobosa. Innentől már ismerős a történet, sikerek és hullámvölgyek,
több mint tíz év 30Y, és el is jutunk a jelenbe, 2013-ba.
Miután Zaza kimerítő részletességgel és
szemmel látható élménygazdagsággal elmesélte fiatalkorát, az újonnan alakult
„Bezzeg a kurva Beckek” formációról kérdeztük, amiben csak ketten játszanak
bátyjával, Zolival. Lacitól megtudtuk, hogy a duó ötlete egészen 2011-ig nyúlik
vissza, amikor is kisebb koncepciózavar állt be a 30Y életében, és a tagokban
komolyan felmerült annak kérdése, hogy érdemes-e folyatni a zenélést.
Ebben az időszakban, ahogy Zaza
fogalmazott, azt hitték Zolival, hogy mint testvérek, már nem kerülhetnek
egymáshoz közelebb, mert a zenekari
élet miatt túlságosan is „össze voltak zárva”. Ahogy a koncertek ritkultak, a
tagok külön-külön kezdtek el lejárni a próbaterembe, s lévén, hogy nem
egyeztettek időpontot, gyakorta előfordult, hogy a testvérek épp csak ketten
voltak a stúdióban. Az ilyen, alkalomszerű örömzenélésektől felbuzdulva jött az
ötlet, hogy duóban kellene játszaniuk; ez a felállás új kereteket nyújtott
nekik zeneileg. Ezeknek a próbálkozásoknak az első lenyomata az a négy számból
álló demó felvétel, amit 2011-ben vettek fel.
Ezt követően egy időre – a 2012-13-as 30Y Szentimentálé turné végéig – parkoló
pályára került a Beckek duó elképzelése, a bemutatkozás egészen az idei ősz
végéig váratott magára. Amellett, hogy a csupán gitár, ének + dob felállás
egészen új zenei formákat követelt meg a két zenésztől, Zaza hangsúlyozta, hogy
a Beckek formáció létrejötte egyáltalán nem zeneileg volt fontos számára. Neki,
a bátyjával való felhőtlen együttlétet és gyermekkoruk felidézését jelenti ez
az új felállás, amely a közös zenélésen keresztül valósul meg. Az idei év októberében
megjelent, azonos című nagylemezük tíz számot tartalmaz, s az albumon Laci
énekel is a dobok mellett, valamint szerzőként is közreműködik.
Ugyan senki sem várhatja el egy
zenésztől, hogy mint magánembert jellemeze saját magát, de Zaza ebben is kedvezett
nekünk – a zenekari dolgok mellett privát életéről is beszélt egy keveset. Elmondta,
hogy harminc fölött, két kisgyermek apukájaként már nem úgy viszonyul a zenész
élet szükségszerűségeihez, mint korábban. Ha lejön a színpadról, egyszerű
családapává változik, és ugyanolyan életet él, mint általában a családos
emberek. Életfilozófiája szerint, ezért „inkább él egy skizofrén életet, mint
egy elcseszettet”.
Beck Laci, Zaza története sok-sok
érdekes, a nagyközönség számára kevéssé ismeretes életeseménnyel gazdagította a
hallgatóságot, függetlenül attól, hogy mennyire vagyunk jártasak a 30Y
zenjével, vagy „en bloc” a Beckekkell kapcsolatban. Beszélgetésünk – azt hiszem, bátran mondhatom
– örök élmény marad mindannyiunk számára.
2013.
november 25.
Radnai Dániel
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése