Hanglemezkiadás
a magyar popkultúrában
Régi koncertfotókon
feltűnő, amint az első sorban csápolók között sokan eredeti, papír nagylemez
borítót szorongatnak a kezükben. Mióta nem látni ilyet?
A
20. században még ifjúsági szubkultúrából világmozgalommá növekedő popzene
kultikus tárgya, a hanghordozó elsőként vinyl hanglemez formájában jutott el a közönséghez,
ezt követte a rövid életű, de annál kompaktabb műsoros kazetta, majd a
digitális CD, amely lassacskán eltűnni kényszerül napjaink szinte tejesen
virtuálissá váló zenei életéből. A CD-t „hivatalosan” 2012-ben temették el.
A
magyar hanglemezgyártás - a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat 1951-es
magalapítása után – lényegében 1955-ben kezdte meg működését. Hosszú évekig
csendes patakként csordogált; a komoly és tánczenei felvételek értékesítése nem
kecsegtetett egekig érő profittal.
A
„forradalmi” változást – a technika fejlődésével ütemben – a beatzene
megjelenése jelentette. Az első beat zenekarok (Illés, Metro, Omega) nagy
nehézségek árán megjelenő kis és nagylemezeit hatalmas érdeklődés övezte az
ifjúság körében, a drasztikusan emelkedő példányszámok iparosították az addig
takaréklángon égő lemezgyárat. Egymást követték az aranylemez (100 000
darab) és nem kevésszer a platinalemez (200 000 darab) minősítést is elérő
LP-k.
Ám
a sikernek ára volt; a hanglemezgyár monopol helyzetéből adódóan nem minden
előadó részesülhetett a nagylemez kiadás lehetőségében, míg egyesek nemzetközi
szintű eladásokat produkáltak.(Az Omega Időrabló című lemezét 1,5 millióan
vették meg világszerte.) Az MHV liberalizálódására a 80-as évek derekáig kellet
várni; a dorogi hanglemezgyár 1978-as felépülése után már széles, exportra is
aspiráns palettával dolgoztak – időnként 20%-ot is meghaladó profittal.
1988-ban
jelent meg az első könnyűzenei CD; ez az időpont már egybe esik a magyar
lemezgyártás kapitalizálódásával. A nyolcvanas évek végétől folyamatosan
megjelentek a magán lemezkiadók, melyekből mára már szinte csak megacégek
itteni helytartói maradtak; az egykor egyeduralmú MHV is magánvállalattá
alakult.
Ha
a mai popvilágot tekintjük, félrebeszélés lenne csatlakozni ahhoz a sztereotip
gondolathoz, hogy ma már nincsenek olyan jó előadók, mint régen, inkább abban
érhető tetten a kérdés problematikája, hogy a zenei termék miként jut el a
hallgatósághoz. Annak hozadékaként, hogy manapság megszámlálhatatlan fórumon
meg lehet nyilatkozni, nehéz megszűrni a minőségi zenét. Ebből következően nyilvánossághoz
nem jutó zenekarok vagy előadók elsikkadnak, még kibontakozásuk előtt
megszűnnek. A Cd megjelenése már magában hordozta az illegális sokszorosítás
veszélyét, ezt követte az internetes letöltés ellenőrizhetetlensége, amely végleg
eldöntötte a kézzel fogható zeneanyagok sorsát. A letöltés „iparágának” lassacskán
kialakulnak ugyan a jogi szabályokhoz kötött keretei, de ezek még igencsak
gyerekcipőben járnak.
Kérdéses,
hogy a zene maradandóvá tehető-e anélkül, hogy materializálódna; elegendő
vajon, hogy csak virtuálisan létezzen egy-egy zeneanyag? Elvárható-e, hogy a
mai előadók kizárólag koncertezésből éljenek meg? – Amerikában talán, de
Magyarországon nem életbiztosítás.
Bizonyos,
hogy a zene minden körülmények között lépést tart a világ változásaival, és közeleg
a nap, amikor kizárólag virtuális albumok terjednek majd. Ám be kell, hogy
valljuk, a bárminemű hanghordozók teljes eltűnésével felsejlik annak a
veszélye, hogy a régi „klasszikusokhoz”való hozzájutás nehézkessé válik.
Még
ha optimistán azt is feltételezzük, hogy minden egyes hanghordozót sikerül
digitalizálni, kimondhatjuk, hogy a zeneanyagok személyes relikvia jellege megszűnik
– már nem válnak örök emlékké.
2013.
szeptember 21.
Radnai Dániel Szabolcs
Én meg pont azt gondolom hogy az igazi "fanok" (nyílván nem a popkúltúra rajongói) manapság szívesen vesznek limitált kiadású bakelit lemezeket. Elég csak a Glassjaw-t felhozni példaként. Lassan 10 éve nincs kiadójuk és csak limitált számban adják ki a felvételeiket, mégis megélnek belőle. (Persze az összes rajongójuk fanatikus!) A lényeg az hogy az igazi műkedvelők továbbra is keresik a kézzel fogható élményt és a ritkaságokat, csak meg kell lovagolni a "hipster" kultúrát és minnél extravagánsabb megoldással eladni a terméket.
VálaszTörlésIgen, sajnálatosan a jelenkori "limitált számú, de annál egyedibb" kiadások fellendüléséről és iparáról nem tudtam szót ejteni 3500 karakterben. És persze amit itt leírok az nem általánosítható, és nem érvényes mindenre, mindenkire(szerencsére!) :)
VálaszTörlés