2013. június 30., vasárnap

Mark Knopfler az arénában - Beszámoló / tudósítás



Mark Knopfler az arénában – 2013

Nagysikerű koncertet adott a Budapest Papp László Sportarénában június 22-én a világhírű gitárvirtuóz, előadóművész, Mark Knopfler.
A tavalyi évben megjelent, Privateering című új album európai bemutató turnéjaként Mark és zenekara idén április 25. és július 31. között hatvanöt országban összesen hetvenkét koncertet vállalt. Ennek magyarországi állomásaként lépett fel Budapest Sportarénában a legendás zenész.

Kevesen tudják, hogy a világhírű gitárost családi szálak is fűzik Magyarországhoz; Mark apja magyar származású zsidóként menekült hazánkból nyugatra.
A magyar kötődés szeretetét mi sem tükrözi jobban, minthogy Mark már többször is járt nálunk koncertkörúton.
Elsőként, még a Dire Straits legnagyobb sikereinek korszakában, 1986-ban, a Brothers in Arms című lemez turnéján töltötte megy az egykori Budapest Sportcsarnokot négy egymást követő estén. A legendás zenekar, fennállása alatt mindössze egy ízben, az említett négy koncert erejéig látogatott el hazánkba.
A következő alkalomra 2005 májusáig kellett várni, mikor is Mark – már szólóban - a Shangri-la című nagylemezét mutatta be világszerte; ekkor lépett fel elsőként az újjáépült Budapest Sportarénában. 2008-ban ismételten a sportarénában lépett fel, majd végezetül - a legutóbbi időponthoz érve – idén, immáron harmadszor ugyanott üdvözölhette a magyar közönség.

A 22.-ei (szombati) koncertre már jóval hét óra előtt nagy volt a készülődés; folyamatosan érkeztek a sportaréna előterébe az emberek – mindenféle korosztályból, 0-tól 99 éves korig.
A 19 órai kapunyitás után az addig összegyűlt kisebb tömeg beözönlött az előcsarnokba, ahol a rajongóknak lehetőségük volt – az evés-ivás mellet - Mark Knopfler-es relikviákat is megvásárolni.
A tribün sorai közé lépve némileg meglepetésként szolgált, hogy a színpad a „játéktér” szemközti vége helyett majdhogynem teljesen közepén lett elhelyezve, jelentősen csökkentve ezzel a küzdőtér területét. Ebből adódóan a 12.500 férőhelyes arénának nagyjából a kétharmada került felhasználásra a koncert nézőtereként.
A várva várt előadás előtti fél órában érdekes módon lassan telt az aréna; az utolsó pillanatban sikerült csak elérni a körül-belül 8000 főre korlátozott teltházat.

A zenekar nem csigázta soká a közönséget; az ígért kezdéshez képest csak enyhe csúszással indult az előadás. A koncertet egy rövid angol konferanszié nyitotta meg, miután a maga visszafogott stílusában megjelent Mark Knopfler és a zenekar is a húrok közé csapott.
Tökéletes és kifinomult hangszereléssel szólalt meg az est kezdő darabja, Mark, Sailing to Philadelphia című lemezéről ismert dal, a What it is, mely remekül megadta a koncert alaphangját.
A gitárlegenda az évtizedek óta tartó szólókarrier tapasztalataival felvérteződve nem bízta a véletlenre a turnézó zenekar megválasztását; kivételes tehetségű session zenészekkel vette körül magát. Gyors névsorolvasásként a banda tagjai: a Dire Straits időszakból már jó ismert Guy Fletcher billentyűkön; Richard Bennett kísérőgitáron; Jim Cox zongorán és orgonán; Michael McGoldrick fúvósokon; a kivételes tehetségű John McCusker hegedűn, citerán és fúvósokon; s végül a ritmusszekció, Glenn Worf basszusgitáron és bőgőn, valamint Nigel Hitchcock a doboknál. A tagok zenei érdemeinek taglalására ez az írás nem vállalkozhat, annyi azonban mindenképp megállapítandó, hogy nagyszerű zenészek kiemelkedően profi előadását hallhatta a közönség.
Mark a régi volt; ugyan az a visszafogott brit úriember, aki egyszerűségével az első pillanattól kezdve lenyűgözi a nézőt, hallgatót. Kellemes hangja mit sem kopott az évek alatt; gitárjátékát nem is említve. Méltán foglal el kiemelt helyet a világ legjobb gitárosainak sorában.
 A dalok legnagyobb részben az új Privateering nagylemezről szóltak, melyek – dacára annak, hogy a magyar közönség kevésbé ismerte az új dalokat – azonnal elbűvöltek mindenkit. Az egymást követő számokat folyamatos taps előzte meg és zárta le.
Megfogalmazva a koncerten elhangozott szólódalok zenei világát, minden Mark Knopfler-rel kapcsolatos fogalom eszembe jut, kezdve a korai swing-gel és rock and rollal; a Dire Straits pörgős gitárzenéjével; a későbbi country-s évek hatásával; majd új színfoltként világzenei érzetekkel az új szerzeményekben. Ezek a stílusjegyek ötvöződtek az elénk tárt összképben – természetesen a legelőnyösebb kombinációban.
Hűen a Dire Straits-i hagyományokhoz, a zenekar hangzására nem az üvöltő, túlvezérelt hangosítás volt jellemző – mindinkább a minőségi, lágy megszólalásra törekedtek. Mark nagyjából tíz gitárt felvonultatott az este folyamán, melyek közt volt Fender; Gibson; különböző akusztikusok, illetve még az egyedi rezonátoros gitár is megszólalt. Glenn Worf is váltogatta hangszereit; többnyire basszusgitáron játszott, de a bőgőt is gyakorta kezébe vette. A két billentyűs felállás tökéletes alapot biztosított a profi megszólaláshoz, emellett néhány szólóra is futotta Guy Fletcher és Jim Cox erejéből. Külön említést érdemel még John McCusker, aki világszínvonalú hegedű játékával méltán emelkedett ki a zenekarból.
A látványelemek tekintetében „puritán” jellegű volt az előadás – a szó jó értelmében. A színpad hátterében bármiféle kivetítő helyett csak egy egyszerű fehér lepel függött; a fényeken, izzókon túl mindössze ez szolgált vizuális díszletként. Végtére is az emberek a zene miatt jöttek el ilyen sokan, a többi pedig mit sem számít.
Egy órája játszott már a zenekar, mikor szöget ütött, bizonyosan nem csak az én fejembe, hogy vajon mikor szólal meg az első „régi nóta”? Nem múlhat el egy ilyen este anélkül, hogy el ne hangozzanak a legnagyobb Dire Straits slágerek a hőskorszakból. Szerencsére nem kellet soká várni; a közönség kitörő örömmel fogadta, mikor Mark pengetni kezdte a Romeo and Juliet dallamát. Megtört a jég, a hangulat még egy fokkal magasabb szintre ért a régi hangok hallatára. Bármennyire nagyszerű új szerzeményekkel készült a világhírű gitárvirtuóz erre az estére, tapintható volt a különbség a közönség soraiban, mikor megszólalt a koncert első Dire Straits dala. A magyar rajongó számára Mark Knopfler még mindig a legendás régi csapat, a Dire Straits frontembere marad.
Ezt követően a dilemmát már csak az jelentette: mit játszanak el még? Adva lett volna a válasz: a legnagyobb slágert, a Sultans of swing-et. De a felszabadult örömzene még váratott magára. Mark és csapata csupa remek új dallal folytatta tovább a műsort, s végezetül – hatalmas ováció mellett – első ízben le is vonult a színpadról.
Mindenki tudta, hogy nem lehet ez a búcsú; a szakadatlan tapsnak meg is lett az eredménye: a zenekar, néhány újabb nagyszerű dal mellett a Telegraph Road-ot kezdte játszani a közönség nagy megelégedésére. Az 1982-es Love Over Gold című albumról származó katartikus szerzeményt folyamatos, ütemes taps kísérte – mindenki együtt élt a zenekarral.
Mindezek után Mark-ék megköszönve az elismerést újból meghajoltak és elhagyták a színpadot. Lévén, hogy a tapsvihar még mindig nem szűnt – mi több, egyre erősödött – kisvártatva újból megjelentek a zenészek, felkészülve az utolsó ráadásra. Ekkor az érzelmek már a felszínre törtek; a küzdőtér szinte teljes népe skandálta egyszerre: „sultans!!! sultans!!!”. Némi meggyőződéssel mondhatom, mind azt hittük, hogy a már említett Sultans of swing fog következni. Ebből adódóan talán egy csöppet mindannyian meglepődtünk (csalódtunk?) amikor megszólalt a várva várt utolsó a dal, a So far away. Mindamellett, hogy az egyik legszebb – és számomra is nagyra értékelt – Dire Straits nótáról lévén szó, valamelyest furcsa befejezésévé vált ennek az egyébként kivételes koncertnek. A lágyan lírai záródal a Sultans of swing-et ugyan nem tudta pótolni, de – köszönhetően az egyszerű refrénnek - lehetőséget nyújtott nekünk együtt énekelni Mark Knopfler-rel és zenekarával. Az élményekkel teli közönség egyébként is ekkora jutott el az önfeledt együtt éneklést eredményező érzelmi szintre – a finálé elégikusra sikeredett.
Az utolsó hangok szétfoszlása után a közönség még egy ideig tapsolt és skandálta: „sultans!!! sultans!!!”, mintegy újabb bónuszra ösztönözve a zenészeket, de idővel a fények is felgyúltak – a koncert véget ért.

A befejezés felrótt hiányosságáról több szót nem ejtve kimondható, hogy nem mindennapi, nagyszerű koncertet hallhatott a Papp László Sportaréna közönsége. A zenekar tagjai minden tekintetben legjobbjukat nyújtották, öregbítve ezzel a korszakos legenda, Mark Knopfler töretlen elismerését. A koncert hiteles bizonyítékául szolgált annak, hogy Mark zenéje még ma is rengeteg embert vonz és tesz boldoggá időről időre. Maradandó muzsika mely, menedéket nyújtó szigetet képez napjaink változó (zenei) életének zajos tengerén.
Az évek múlnak, zenekarok feloszlanak, de a dalokat örökre szívébe zárja a közönség, amik egy életre szólnak. Az ilyen dalokat időnként jó újra meghallgatni, néha újakat tanulni mellé – amíg vannak legendáink, olyanok, mint Mark Knopfler.

2013. június 30.
Radnai Dániel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése