2013. február 24., vasárnap

25 év - "Fényév távolság" c. publicisztikai esszé



25 Év – „Fényév távolság”
A jubileumi Padlás musical Pécsett
A Presser-Sztevanovity kultuszmű jubileumi bemutatójára január közepén került sor a Pécsi Nemzeti Színházban, Böhm György rendezésében. A mára már legendássá vált darab, amely a szerzők megfogalmazása szerint félig mese-félig musical, 25 évvel ezelőtt indult hódító útjára és sikere az óta is töretlen.
 Presser Gábor neve és munkássága összeforrt a zenés színházéval, hiszen egyik első úttörője volt a popzene és a színház összekapcsolásának a hetvenes évek elején. Ő volt az, aki a nagy rock-generáció tagjai közül elsőként színházi munkába fogott, és sikerre vitte azt. Ez a sokat emlegetett első mérföldkő az 1973-mas Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról-című musical volt.  (A továbbiakban Popfesztiválként hivatkozom rá.) Sokan nem tudják, hogy a Déry Tibor kisregényéből készült musical zenéjének megírására elsőként a Szörényi-Bródy szerzőpárost kérték fel, de az Illés együttes tagjai bizonyos, a történettel kapcsolatos fenntartásokra hivatkozva elutasították a lehetőséget. Így kerültek a Popfesztivál munkái Presser Gábor, és szellemi műhelyének, a Locomotiv GT-nek kezébe. Az LGT akkori állandó - és abban az időben rendkívül elismert – szövegírója Adamis Anna volt, ő írta a musical dalszövegeit is. A Popfesztivált 1973-ban mutatták be a Vígszínházban hatalmas kritikai és közönségsikerrel, aminek köszönhetően Presser Gábor színházi karrierje azonnal felfelé kezdett ívelni, és nem mellesleg rendkívüli elismerést hozott mind a Vígszínháznak, mind az LGT tagjainak. Az ősbemutatót követően a darabot számos magyar színházban és külföldön is bemutatták, majd a musical hanganyagából nagylemez is készült. A Popfesztivál sikere nyomán Presser Gábor a Vígszínház több zenés darabjának szerzője, és 1978-tól a színház zenei vezetője is lett. A hetvenes évek második felében, a LGT-n belül - történetében utoljára - személyi változás állt be, melynek következményeként 1976-ban Presser elszakadni kényszerült addigi szövegírójától, Adamis Annától. Így, akkorra már hivatalosan is az együttes vezetőjeként, új alkotótárs után kellet néznie. Presser Gábor ebben az időszakban került kapcsolatba a Sztevanovity testvérekkel (Zoránnal és Dusánnal), az egykori Metro együttes tagjaival. Zoránnak a többéves vendéglátózás után állandó szerzőre volt szüksége, és az új zenei projekt megalkotásához segítségére volt testvére, Dusán, remek dalszövegírói képességeivel. Hamar bebizonyosodott, hogy a Presser-Sztevanovity műhely nagyon is jól működik együtt, és vele egy gyümölcsöző szakmai-baráti kapcsolat vette kezdetét. Az együttműködésnek első lenyomatai 1977-ben készültek el, ezek: a Locomotiv GT Zene – Mindenki másképp csinálja című albuma, valamint Zorán első, nagysikerű lemeze. Presser Gábor és Sztevanovity Dusán szakmai és baráti kapcsolata tartósnak bizonyult, valódi alkotótársra leltek egymásban. Dusán a beatkorszak óta (amikor még csak kényszerűségből írt dalszövegeket), korosztálya egyik legmélyenszántóbb szövegírójává érett, és gondolatvilága tökéletesen összekovácsolódott Presser Gábor és az LGT zenéjével. A zenekar 1977 és 1984 között megjelenő öt lemezére mind Dusán írta a szövegek nagy részét, valamint a hivatalos búcsúkoncert (1992) óta megjelent két újkori Loksi albumon is ő a szövegíró. Az LGT-n kívül természetesen Zorán számára is írt (és ír a mai napig) dalokat a Presser-Sztevanovity szerzőpáros; az 1977-ben megjelent, legendás első nagylemez óta Zorán összes lemezére ők írják a dalokat. Ezen felül talán felesleges is megemlíteni, hogy Presser Gábor nagysikerű szólólemezeire szintén szerzőtársa szövegei kerültek nagy számban. Valóban nem túlzás kijelenteni, hogy a hetvenes évek végén legendás szerzőpáros született Magyarország zenei életében, Presser Gábor és Sztevanovity Dusán találkozásával. De a közös színpadi mű egy ideig még váratott magára, csak az LGT együttes elfáradásának és leállásának időszakában kezdett formát ölteni az új projekt koncepciója. A nyolcvanas évek második felében Presser Gábor tevékenysége egyébként is áttolódott a színházba, a zenész legtöbb idejét színházi munkái, vendégszereplései, kötötték el. A Padlás musicalt 1986 nyarán írták meg Presser-ék, Zsennyén egy alkotóházban. A darab prózai betéteinek megírásához Horváth Péter író, rendezőt is bevonták a munkába, s végül 1987-re megszületett a szereposztás is.
A Padlás ősbemutatójára 1988-ban került sor Marton László rendezésében, a Vígszínházban. A bemutatót követően a teljes magyar zenei és színházi élet ünnepelte a Presser-Sztevanovity szerzőpárost, hiszen a musical varázslatos világa az első pillanattól kezdve magával ragadta a közönséget és kivívta a kritika elismerését. A Padlás a Vígszínház legsikeresebb és legtöbbet játszott darabja lett, rövid időn belül az ország szinte valamennyi színházába eljutott és a külföldi bemutatás sem maradhatott el. A musical zenéjét tartalmazó albumért a szerzők aranylemezt vehettek át, és - a Popfesztiválhoz hasonlatosan - több dala önállóan is sláger lett (Ég és föld között, Fényév távolság, Örökre szépek). Presser Gábor egy interjúban úgy fogalmazott, hogy a Padlás sikere annyiban mutat túl az egykori Popfesztiválén, hogy ez az alkotás igazán időtálló, és kortalan. Talán ennek is köszönhető, hogy a darab 25 éve folyamatosan repertoáron maradt a Vígszínházban, valamint bemutatása óta a Presser-Sztevanovity fúzió nem is adta a fejét másik nagyszabású színpadi mű megírására – A Padlás mindent elsöprő sikerét nehéz lenne megismételni.
A legendás premiernek csakugyan 25 éve, ez valóban „fényév távolság”, de a rengeteg idő mit sem ártott a darabnak, a történet nem kopott az évek alatt – igazság szerint ugyan olyan „ütött-kopott”, mint bemutatásának idején. A jubileumi év tiszteletére a darabot nem csak Vígszínházban mutatták be (immáron 800. alkalommal!); a Miskolci Nemzeti Színházba és a Pécsi Nemzeti Színházba is eljutott. Számomra – mivel csak az említett hanghordozót hallottam korábban – hatalmas élmény volt a musical pécsi előadása.  Nagy örömömre szolgált látni, hogy az eredetileg a szocializmus utolsó időszakában játszódó mesés történet még ma is megállja a helyét, és ugyan úgy tud hatni a közönségre, mint egykor. Az egymást követő zseniális dalok varázslatos hangulatot idéztek meg a teremben; az előadás igazán katartikusra sikeredett. A befejezést követően az - egyébként is rendkívül hálás – pécsi közönség hatalmas és hosszan tartó tapsviharral jutalmazta a színészeket.
A szerzők, így 25 év után is méltán lehetnek büszkék arra, hogy a legendás Padlás musical még ma is hódít, és emberek sokaságát csábítja a színházba napról napra. Ennek bizonyítéka a darab siker teli pécsi előadása is, mely egész tavasszal látható lesz a Nemzeti Színház műsorán.
2013. február 19.
Radnai Dániel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése